lördag 11 juni 2011

Väntan och Förväntan

Att ha en trädgård innebär en hel del väntan. Väntan på att en ros ska slå ut, väntan på att plantan som satts i rabatten ska bli stor och fylla ut sin plats, väntan på att potatisen ska blomma så att man äntligen får smaka på egen färskpotatis.
Denna väntan kan emellanåt vara ganska frustrerande. En kall försommarnatt kan få rosknoppen att vissna, en armé med mördarsniglar kan för evigt tillintetgöra drömmen om den fylliga rabatten, och ibland är det sorken som blir ensam om färskpotatiskalaset. Men allra oftast är det ju värt all väntan! Plötsligt sitter vi där, vid bordet invid den fylliga rabatten, med nyklippta rosor i vasen, tuggandes på världens godaste hemodlade potatis!

Här får ni en rundtur i min trädgård. Om några månader gör vi om den, så får ni se hur allt förändras!


Välkommen in!

Växterna utanför butiken

Genom muren kommer man till köksträdgården

Här är ett varmt och ofta vindstilla hörn, som jag ska göra
nånting med när jag får en bra idè.
Kom gärna med förslag!

Odlingslådor är toppen! Detta är nog min favoritdel
av trädgården....

I växthuset frodas vinrankan som är klippt
efter konstens alla regler.
I år ska jag hinna äta några klasar!
Det brukar tyvärr vara getingarna som hinner först.

Eftersom min lila budleja nästan helt gav upp under
vintern, så är det lite tomt i rabatten utanför växthuset i år

Hasselsnåret. Där ska det bli en sittplats har jag tänkt

I förgrunden skymtar ni grönsakssängen.
Ett halvlyckat experiment...

Bästa skuggplatsen

Grusgången

Pergolan

Eldningsplatsen

Min "English Cottage Garden" rabatt




1 kommentar:

  1. Hej Malin, fina bilder från din trädgård. Ditt hårda arbete med trädgården har gett ett fantastiskt resultat. Blir lite avunddsjuk.
    Vi ses snart.
    Christina

    SvaraRadera