lördag 18 juni 2011

Jag är aldrig så rik som på sommaren

När jag var ensam som liten, de dagar det inte fanns någon kompis att leka med, så lekte jag nästan alltid samma lek. Jag var ensam och hemlös och var tvungen att bygga ett hus och odla min mat. Varför jag var ensam i världen har jag ingen aning om, och jag tror faktiskt inte det nånsin ingick i leken. Det viktiga var samlandet av fröer, planteringen av dem samt skörden. Hur jag sparade en viss del av skörden för att kunna så igen året därpå.
Denna fascination av egenbruk har alltid funnits hos mig, och nu när jag har plats till det är det en självklarhet att odla så mycket som möjligt. Jag hade gärna även utökat "odlingarna" med lite hönor och ett får eller två, men där har kommunen lite bestämmanderätt tyvärr, så jag får vänta med just den delen av drömmarna...


En av sommarens höjdpunkter är när man äntligen kan börja skörda av sina odlingar. Som ni vet har jag en stor köksträdgård som jag vårdar med ömhet och passion och där ser jag till att ha grönsaker, bär, kryddor och örter för säsongens alla tider. Det första som skördas här hemma brukar vara rädisorna. Det är så vansinnigt gott att ta upp de allra första, späda, klart röda rötterna. Men det bästa är ändå lite senare på säsongen, när jag faktiskt kan gå ut i köksträdgården och plocka in en hel måltid! Midsommar brukar vara startskottet för detta, för att sedan fortsätta, med varierande innehåll, ända fram tills frosten kommer. Det är sällan jag känner mig så rik som när jag kommer in med en hel korg grönsaker ifrån den till bristningsgränsen fyllda köksträdgården.

Idag blev det sallad till lunch!

Ruccola, frisé och romanosallat, spenat, mangold,
rädisor och silverlök.

Första färskpotatisen, kokad med färsk dill såklart!

Sååå gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar