torsdag 16 juni 2011

Ogräsrensning = Gilla!

Jag tycker om att rensa ogräs.
Det uttalandet möts ofta av förvånade och lätt skeptiska blickar från omgivningen, men trots att det låter omöjligt i mångas öron, så är det faktiskt sanning.
För mig är det avkopplande att rensa bort ogräset som inkräktar i rabatter och odlingslådor. Jag tror det beror på att ingen tvingar mig att göra det.
Min man ser knappt att det finns ogräs, han ser faktiskt knappt skillnad på ogräs och det som är planterat, ja, utom maskrosor kanske. Och när jag nån gång pekar lyckligt ut i rabatten och säger "Titta så fint det blev!" utan närmare förklaring om vad som ändrats, hummar han bara osäkert något positivt läte och ser sig om efter en flyktväg. Barnen bryr sig inte nämnvärt om rabatterna. Odlingslådorna med jordgubbar är intressanta just nu, men inte för att kolla hur väl rensade raderna är, utan endast på jakt efter det röda guldet däri.
Alltså är det bara jag som ser ogräset, och därför har jag inte heller nån press på  mig, så när jag väl sätter igång är det bara trevligt.
Det är som om tiden står stilla där i rabatten, med ogräsjärnet i handen, knäskyddet under rumpan (ja, för man ska sitta bekvämt när man rensar) och ogräshinken vid sidan. Alla de virriga tankarna som slåss om utrymme inne i huvudet om dagarna liksom lugnar ner sig och ställer sig på kö, för att bli avhandlade en i sänder. När tanken sen är avhandlad dras den upp ur hjärnan, med rötter och allt, och slängs på komposten tillsammans med resten av ogräset.
Ytterligare en bonus, och kanske huvudsyftet med rensningen för många, är ju att det blir så snyggt!
Själv är jag ingen förespråkare för synlig jord i rabatterna, men nu när jag väntar på att min nyanlagda "English Cottage Garden" ska fylla ut och få fason, så får det vara lite bart här och var.
Nu är jag färdig med rabatten för den här gången, och är väl värd en paus med senaste trädgårdstidningen. Sällan smakar kaffet så gott som efter några timmars ogräsrensning!

Före:
Allt frodas, även ogräset...

Efter:
Sedär! Där är ju dagliljan jag planterade!

1 kommentar:

  1. Hej Malin, även jag gillar ogräsrensning både i min egen trädgård och i mina kunders trädgårdar, man mår bara bra av det.

    Christina/Trädgårdsidyll

    SvaraRadera