torsdag 9 juni 2011

Förändring

Förändring...
Jag tycker om det ordet.
Det innehåller så mycket. Mystik, löften och förväntan.
Jag vet att många är rädda för ordet. Att det för vissa innebär osäkerhet och rädsla, men utan förändring hade vi aldrig tagit oss fram. Aldrig kommit vidare, utan bara fastnat i det vi har och det som är.
Nu menar jag inte att nuet är dåligt, tvärt om! Men jag ser gärna att mitt nu innehåller ständig förändring.
Ta trädgården till exempel.
Min trädgård är i ständig förändring. Växter planteras och växer. En rabatt som ena året står tom är nästa år så full att växter behöver delas och flyttas. Blommor korspollinerar sig och trots att du planterat frön från en vit blomma, så växer där upp en blå.
Förändring...
Att äga en trädgård gör det lätt att älska ordet.
Varje säsong har sin charm och sina sysslor som ska utföras.
Nu när sommaren just har tagit fart, har trädgårdsälskare fullt upp. Ogräs rensas och grönsaker gallras, projekt påbörjas och avslutas, samtidigt som vi så fort vi har chansen njuter av våra trädgårdsskapelser.
Min favoritsäsong är dock våren. Men det kanske ni anat redan?
Förändring...
Jorden går ifrån snötäckt och hård, till mörk, väldoftande och mjuk. Små gröna modiga skott tränger sig upp och blir till evigt efterlängtade tidiga vårblommor. Några veckor senare vågar sig perennerna upp, för att dölja de vissnande vårblommorna. Gröna bladruskor skjuter långa blomstänglar och skänker ny färg till rabatterna...  
Från grön till vit till röd. En förändring de flesta älskar.
Nu är sommaren här, och jag tänker njuta av varje dag, i regn och sol!

1 kommentar:

  1. Hej Malin, din sida är jättefin, personlig och unik. Ser fram emot att få läsa den och få följa hur din trädgård förändras med årstiderna.
    Christina

    SvaraRadera