måndag 9 juni 2014

Perennrabatter

Jag älskar perenner.
Visst kan sommarblommor vara vackra, och en trädgård blir inte "hel" utan buskar och träd, men utan perenner skulle jag inte kunna vara.
Jag har många perennrabatter i trädgården.
Den största är min "English Cottage Garden".


Den här bilden är tagen från grillplatsen och visar första biten av rabatten. Till höger om plymspiréan (som är rekordhög i år!) ligger garageuppfarten, och där börjar också grusgången. Här finns pion, borstnejlika, stäppsalvia, hosta, riddarsporre, fingerborgsblomma, iris, koreansk plymspiréa, hortensia, daglilja, näva, lavendel, solhatt, rosenflockel, höstsilverax och jag har säkert glömt nånting. Men ändå finns det plats för fler!
Under fågelbordet såg jag precis att ogräset börjar få fäste, och så kan det ju inte få va! Får se vad jag hittar för något fint som passar in där.
Mitten av rabatten markeras av en vridpil som skymtar till vänster i bild.




Och så från andra hållet. Även här finns pion, hosta, stäppsalvia, solhatt, rosenflockel och näva, men även japansk vädd, gul rosenspirea, vit och blå isop, akleja, aubretia, kransveronica, fackelblomster, stor ormrot, krysantemum, lagerhägg, vit storklocka och kärleksört.


Det går inte riktigt att fota hela rabatten på en gång, men så här ser det ut när man står vid pergolan och tittar bort mot garageuppfarten.
Den stora busken till höger i bild är en ormhassel som brer ut sig ohämmat. Jag jobbar på att stamma upp den. Om några år så är det nog klart!


1 kommentar:

  1. Den där rabatten är jättefin! Så prunkande och färgglad.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera