lördag 14 juni 2014

Favoriter

Visst är det väl så att vi har våra personliga favoriter i trädgården.
De där blommorna som man aldrig skulle kunna tänka sig att vara utan i sin trädgård.
Visst kan man ha många favoriter, men oftast har vi nog en speciell, den där som vi skulle  nämna, helt utan tvekan om någon bad oss välja den absolut bästa?
Jag har en sån.
Hortensia
Jag bara älskar den blomman. I rikt överflöd blommar den under väldigt lång tid. Till och med de vissnade blomställningarna är fantastiskt vackra.
Jag skulle kunna ha hur många som helst.
Jag har 11 just nu. En av dem fastnade på fingrarna igår på jobbet. En underbart mörkt lila färg som jag aldrig sett tidigare. Nu pryder den matbordet på uteplatsen, och när den blommat över får den flytta till lämplig rabatt. Visst, jag vet inte vad det blir för färg på den när den blommar nästa gång. Men det är ju en del av den stora glädjen med hortensior!

När jag först anlade min stora perennrabatt, så skaffade jag mig en vackert rosa hortensia, i tron om att det var den färgen som skulle fungera hos mig, eftersom de surjordsväxter jag testat tidigare, tragiskt nog lämnat mig inom kort. Men troligtvis är min jord ändå en gnutta sur, för nu pendlar de vackra blomklasarna från klaraste blått till ljusaste rosa, på en och samma buske!


Vilken växt är din favorit?



Underbart överöst av knoppar som redan
börjar visa lite färg.

Nyaste tillskottet i min hortensia samling!


1 kommentar:

  1. Det finns ju så mycket fint att välja på i trädgården.
    Jag har nya favoriter varje dag!
    Hoppas du har en skön helg.
    /Anna-Karin

    SvaraRadera