lördag 5 juli 2014

Vackrast idag

Det är så mycket vackert i trädgården just nu. Jag vet inte hur det är hos er, men hos mig tar trädgården en liten paus i blommandet, just efter att aklejan och pionerna fällt sina sista kronblad. Då är det mest gröna toner hos mig. Men nu, nu är alla rabatter fyllda av färg, och kommer att vara det fram tills att frosten gör sitt intåg, vilket här hos mig kan bli så sent som i november/december vissa år.
Det är svårt att välja vad som är vackrast, men här kommer några av dagens favoriter!


Jag älskar färger! Många väljer bort gult, men det gör inte jag.
Här har jag mixat massor av härliga toner, som går
från ljusaste gult till mörkaste rött.

Galliardian mixar helt själv :)

Denna stora zinkbalja är ett loppisfynd, och
just nu är den underbar! Blodtopp, trifolium
och chokladblomma.

Jag har ingen damm, så det får bli vattenblänk på andra sätt!

Stjärnflocka

Underbar clematis av en gammal sort
som jag fått från mor och far.

Lavendel har jag i massor! Lätt att ta sticklingar av,
och den frösår sig generöst varje år.
Snart är det något annat som är vackrast, för varje dag sväller knopparna på växterna här. Jag har en favoritkombination som jag ser fram emot. Rödbladig eupatorium mot ljust rosa kransveronica, med ståtliga solhatten Magnus i bakgrunden.

Önskar alla en ljuvlig fortsättning på denna lördag.

2 kommentarer:

  1. Zinkbaljan är ett läckert fynd! När jag åker på loppis föreställer jag mig alltid att komma hem med något sånt. Än så länge har det inte hänt...

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera