fredag 4 juli 2014

Krig...

Idag kom vi hem efter en veckas semester. Det är alltid härligt att gå ett varv i trädgården för att se vad som hänt under tiden.
Jag har världens bästa föräldrar, tillika växtpassare, så alla växter mår toppen, både inne och ute. Körsbären som precis mognat när vi åkte, har ätits upp av trastarna i vanlig ordning. Synd att vi inte hann med att få några själva i år, men vad gör man?
Smultron finns det dock gott om och de verkar vi få ha för oss själva, i alla fall några.

Nu är det ju tyvärr så, att om man lämnar sina bästa platser oövervakade under en hel vecka, så finns det de som tar tillfället i akt och utnyttjar lugnet.
Bland annat getingar. Under kvällsgrillningen kunde vi snabbt konstatera att det blev till att duka inne, trots den ljuvliga sommarkvällen. Precis vid vårt matbord, på bästa uteplatsen, i ljuvlig kvällssol, hade det minsann dykt upp ett ganska rejält getingbo! Onödigt, minst sagt. Dock var det inget att göra åt det precis i detta nu, så middagen avnjöts inomhus. Nu har jag och min insektsspray gjort ett utfall mot boet, som förövrigt sitter någonstans inne i taket på uteplatsen. Jag ser var de kryper in, och runt det området har jag sprayat på ordentligt. Nu återstår bara att se om det kan få dem att flytta eller ej.

Ett ihållande surr är allt som hörs genom plankorna i taket.
Jag har gjort mitt drag, nu är det bara att vänta...

Sen är det ju fotbolls vm. Det har väl inte undgått någon. Jag är totalt ointresserad av detta spektakel, så istället för att titta, så tog jag mig ett varv med min trotjänare, sekatören som fått övergå till att bli snigeldödare.
Kära nån så många mördarsniglar! Jag tror jag slog mitt rekord ikväll. Visst vet jag att jag fortfarande är lyckligt lottad och har väldigt få av dessa slemmiga gäster, men trots det, så tror jag nog att jag ikväll tog lika många som jag tagit hittills denna sommar. De har bland annat hittat fram till min sallad....

Imorgon blir det en heldag i trädgården! Jag längtar redan!

Min kompis och jag. Tillsammans ser vi till att
hålla snigelbeståndet nere!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar